2025-09-02 21:34:09

Michalina Manios és a szerelem ereje

A célom nem a nemi, vagy szexuális irányúltság propagálása, hanem az érintetteknek, és azok szüleinek információt adni, ami segít megérteni a folyamatot. A transznemű közösségnek érdekes, témába vágó cikkeket írni, és megismerni saját történelmünket.

Kérlek az oldalt csak 18 életkor betöltése után látogasd!

Szeretnék az oldalon transz emberekről is írni. Michalina Maniosra, egy lengyel származású modellre esett a választásom.

Michalina Manios. Forrás: Wikimedia Commons

Michalina Manios párja Dawid Szóstak, egy volt lengyel politikus és aktivista. Szóstak korábban a lengyel Konfederacja (Konfederáció) párt tagja volt, valamint a Ruch Narodowy (Nemzeti Mozgalom) nevű politikai formációhoz is kötődött. Ezek lengyel szélsőjobbos pártok! A párkapcsolatuk nyilvánosságra kerülése után Szóstak bejelentette, hogy kilépett a politikai életből, hogy több időt szentelhessen kapcsolatuknak és közös értékeiknek, mint például a katolikus hit és a hagyományok tisztelete.

Ez annyira szép, hogy a szerelem képes valakit visszahúzni a gyűlölet útjáról. Saját tapasztalatom szerint, aki tévúton járt a múltban, abból lesz később a legnagyobb harcos. Meglátta transz párjában az embert, a nőt, és a politikai nézetei, a gyűlölet, az előítéletei mind-mind semmivé váltak.

Michalina Manios egy lengyel származású modell és oktató, aki a nyilvánosság előtt is vállalta interszexuális identitását. A 2011-es „Top Model. Zostań modelką” című lengyel tehetségkutató műsorban szerepelt, ahol harmadik helyezést ért el. A műsorban nyíltan beszélt arról, hogy interszexuálisként született, és fiúként nevelkedett, miközben nőként érezte magát. 18 éves korában jogilag is nővé vált, majd Svédországba költözött, ahol filológia és pszichológia szakon tanult. Jelenleg tanítói pályán dolgozik. Emellett aktívan jelen van a közösségi médiában, ahol megosztja mindennapjait és gondolatait.

Mi az interszexualitás?

Az interszexualitás egy olyan biológiai állapot, amikor egy személy nem illeszkedik teljesen a hagyományos férfi vagy női testképhez. Ez lehet a nemi szervek, hormonok vagy kromoszómák szintjén. Kromoszómaszinten eltérhet az XX (női) vagy XY (férfi) normától (pl. XXY vagy XO). Hormonális különbségek miatt a pubertáskorban a test nem egyértelműen férfi vagy női jellemzőket mutat.

Az interszexualitás spektruma nagyon széles, és nem minden esetben egyértelmű születéskor vagy gyerekkorban. Előfordulhat, hogy a kromoszóma- vagy hormoneltérések csak pubertáskorban, vagy akár felnőttkorban válnak észrevehetővé. Például váratlan másodlagos nemi jellemzők fejlődése esetén. Egyes interszex személyek évtizedekig nem tudják, hogy interszexek, mivel sem a külső jelek, sem az egészségügyi problémák nem adnak rá okot. Orvosi vizsgálat során, például meddőségi vagy hormonális problémák miatt derülhet ki, hogy valaki interszex.

Michalina tehát férfiként született, de mindig érezte belül hogy lány. Elkezdte a nemi megerősítő hormonkezelést, és már önmagaként újjászületett. A pár közösen vallja, hogy a szeretet és az elfogadás fontosabb, mint a politikai nézetek, és hogy kapcsolatuk erősíti őket mind személyesen, mind közösségileg.


A lengyel Konfederacja („Confederation Freedom and Independence”) párt aminek Szóstak a tagja volt magába foglal radikális jobboldali és libertárius politikai erőket. Több esetben is konfliktusba került a transznemű emberekkel és általában az LMBTQ+ közösséggel.

2023-ban napvilágot látott például egy 2014-es felvétel, amin a Konfederáció kampánystábjának vezetője, Witold Tumanowicz azt mondja egy gyűlésen: „regisztrálni fogjuk nemcsak a meleg párkapcsolatokat, hanem az egyes melegeket is… hogy ne lehessenek iskolatanárok, ne legyen lehetőségük gyerekhez kerülni”

Azt ugye tudjuk, hogy jelenleg Michalina tanítói pályán dolgozik.

Továbbá 2025 márciusában a lengyel Legfelsőbb Bíróság döntést hozott, mely szerint a nemváltoztatás joga nem igényli többé a szülőkkel szembeni keresetet – tehát egyszerűbb ügyintézést tesz lehetővé. A Konfederáció viszont ezt „ideológiai abszurditásnak” minősítette, kijelentve: „a nem nem vélemény, nem érzés, hanem biológiai tény”.

Az a tény, hogy Michalina nő. Méghozzá egy gyönyörű nő!

Hogy férhet bele egy ilyen kapcsolatba a katolikus hit és a hagyományok tisztelete?

Ez egy érdekes kérdés. Most tekintsünk el attól, hogy 2025 van ezen sorok írásakor, és a tudomány már számtalan dolgot felfedezett, és felvilágosult emberek vagyunk. Viszont én magam is meg vagyok keresztelve, bár nem gyakorlom a vallásomat, és inkább ateistának mondanám magamat, de tisztelem a vallásos embereket.

Kicsit nézzük át, hogy miért kezdenek megdőlni a katolikus egyházon belül is a kirekesztő nézetek!

Azt mindenki tudja, hogy Ferenc Pápa a transz emberek nagy barátja volt, de hogyan lehetséges ez, mikor a Bibliában pontosan ez áll:
Teremtés könyve (1Mózes 1:27):
„Isten megteremtette az embert a maga képmására; férfinak és nőnek teremtette őket.”
Ez a mondat valóban a férfi és nő kettősségét emeli ki.

Viszont a Biblia nem tartalmaz modern fogalmakat (pl. transzneműség, interszexualitás, nemi identitás), mivel az ókori emberek nem így kategorizálták az embert. Nem ír arról, hogy lehetetlen lenne másféle tapasztalat, csak egyszerűen nem tematizálja.

A „férfinak és nőnek teremtette őket” (1Móz 1:27) mondat értelmezése egyházon belül központi kérdés. A Teremtés könyve arról beszél, hogy Isten embert teremtett – és ezt úgy fejezi ki, hogy férfit és nőt teremtetett. Ez a kettősség szimbolikus is. a korabeli nyelvben a kettős kifejezés sokszor azt jelentette: „mindenkire vonatkozik” (pl. „nappal és éjjel” → mindig, „ég és föld” → az egész világ. Tehát ez nem feltétlenül taxonómiai állítás („csak kétféle ember létezhet”), hanem egy teológiai üzenet: az emberi létezés Istentől származik, és férfiakra és nőkre egyaránt vonatkozik.

Az interszexuális emberek (akik biológiai nemi jellegei nem sorolhatók be egyértelműen férfi vagy nő kategóriába) mindig is léteztek, tehát nem modern „újdonság”. A Biblia idejében is ismert lehetett, de nem tematizálták külön, mert az ókori társadalmak gondolkodása nagyon bináris rendszerben mozgott.

Tehát ez önmagában logikai ellentmondás: Nem létezhet csak férfi és nő, ha vannak a "teremtett" emberek között interszexuális emberek is.

A „férfinak és nőnek teremtette őket” szöveg az „emberiség teljességét” írja le a férfi és nő kategóriáival, nem pedig minden egyes egyén biológiai állapotát. Az „első emberpár” (Ádám és Éva) valóban férfi és nőként szerepel a történetben, de ez nem jelenti azt, hogy minden embernek csakis egyiknek vagy másiknak kell lennie. A bibliai logikában gyakran az archetípust írják le, nem a biológiai sokféleséget.

Analógiával élve: Amikor a Biblia azt mondja: „Isten megteremtette a nappalt és az éjszakát” (1Móz 1:5), az nem azt jelenti, hogy nincs hajnal vagy alkonyat. Ugyanígy: „férfi és nő” → az emberi létezés fő kategóriáit jelöli, de nem zárja ki a köztes vagy ritkább valóságokat.

Ezért fordulhatott az elő, hogy Ferenc pápa fogadta audenciára Diego Neria Lejárragát, egy transz férfit.

Diego Neria Lejárraga Spanyolországban született, katolikus családban nevelkedett. Már fiatalon tisztában volt vele, hogy férfiként azonosítja magát, de hosszú időn át külsőleg nőként élt. Amikor felnőttként nemváltó műtéten esett át, súlyos elutasítással szembesült. Egyes papok „ördög gyermekének” nevezték, a saját plébániai közösségében is kirekesztést élt meg.

2014-ben Diego levelet írt Ferenc pápának, amiben őszintén leírta életútját, hitét és a vallási közösségen belüli kirekesztés élményét. A levélben megfogalmazta azt a kérdést is, ami nagyon sok transznemű hívőt foglalkoztat:
„Van-e számomra hely Isten házában?”

2015 januárjában Ferenc pápa meghívta Diegót és élettársát a Vatikánba egy privát audienciára. A találkozásról kevés részlet szivárgott ki, mert zárt ajtók mögött zajlott, de több beszámoló szerint a pápa barátságosan és meleg szívvel fogadta őket, személyesen megölelte Diegót, és megerősítette abban, hogy Isten szeretete rá is vonatkozik.

Ez volt az első olyan eset, amikor a Vatikánban hivatalosan is fogadtak transznemű férfit. Szimbolikus gesztus volt. Ferenc pápa így jelezte, hogy a Katolikus Egyházban van hely azok számára is, akiket korábban kirekesztettek.

Vagyis igenis van helye a katolikus hitnek és a hagyományok tiszteletének Michalina Manios és Dawid Szóstak kapcsolatában. Amennyiben mind a ketten ezt szeretnék természetesen. Ez nem mond ellent sem a transznemű emberek életének, sem az LMBTQ+ közösségnek.

Én ahogy említettem ateistának vallom magam, bár meg vagyok keresztelve. Ferenc pápát egy jó embernek tartom, aki elkezdte feloldani a kirekesztést az egyházon belül, és a transz emberek nagy barátja volt!